Ízeltlábúak elvont. Tevékenység Áttekintése


Kutszegi Csaba Az Arthur Pita koreografálta, ben bemutatott The Metamorphosis immár sokadszorra felveti a kérdést: irodalomalapú, cselekményes táncjáték ízeltlábúak elvont korszerű színházi előadás?

Ízeltlábúak a réten

A kérdésfelvetés részemről nem mondvacsinált. Persze, mindannyian tudjuk-látjuk, hogy ez utóbbiak közé sorolható kiemelkedő opusok — megérdemelten máig tartó divatot teremtve — jó száz éve újrafogalmazták a színpadi táncról éppen akkor vallott általános nézeteket… Ám e divat vagy táncfelfogás nem tudhatta pláne végleg nem eltüntetni a táncszínpadokról a narrációt vagy ízületi fájdalom duzzadó lábak mit kell tenni, hiszen annak formai és ezáltal: tartalmi megjelenítése éppúgy lehet progresszív, mint az elvont alkotásoké.

Nem a cselekmény vagy az irodalmi alap dönti el tehát a korszerűség kérdését — ma már a korszerűen gondolkodók jelentős része ízeltlábúak elvont gondolja, és igazuk is van.

Csendes hódítók

Úgy tetszik ugyanis, hogy napjainkban a kortárs művészetekben egyetlen lényeges szabály működik: az, hogy nincsen semmilyen szabály. A Franz Kafka Az átváltozásától megihletetten lehet nagyszerű-korszerű cselekményes táncjátékot készíteni, mint ahogy Gregor Samsa utazó ügynök ízeltlábúak elvont cselekmény- és történetábrázolás nélkül, állapotok és érzelmek elvont színpadra vitelével is prímán és sokatmondón megjeleníthető — akár egy egészestés balettban. Mindkét megközelítés lehet jó és korszerű, csak az elkészült előadásnak kell jónak és korszerűnek lennie.

Arthur Pita Az átváltozást a londoni Royal Ízeltlábúak elvont a Királyi Balett társulatának koreografálta, a főszerepet kifejezetten Edward Watson számára, aki a világhírű társulat sokoldalú vezető szólistája. Olyan kőkemény klasszikus szerepek, mint például Kenneth MacMillan Rómeó és Júliájának, valamint Mayerlingjének férfi főszerepe mellett kiemelkedő táncosa a Királyi Balettnak készült Wayne McGregor és Christopher Wheeldon által jegyzett, a műfaj világcsúcsainak számító kortársbalett-koreográfiáknak.

ízeltlábúak elvont fájdalom a csípőízületben, ha sétáló orvos

Magyarországon napjainkban ilyesmire nincs példa. A Magyar Nemzeti Balett az operaház balettegyüttese csak mutatóba hív meg hazai kortárs koreográfusokat jelentős külföldieket még ritkábbande nem is nagyon tehetne egyebet, mert a magyar kortárstánc-koreográfusok nem tudják igazán kihasználni az operaházi balett klasszikusan képzett ízeltlábúak elvont táncosainak adottságait és tudását. Nálunk ugyanis a kortárstánc meghatározó alkotói az opusaikban a klasszikus táncalapokkal szemben inkább a kortárs vagy posztmodern performansz-gesztusokat helyezik előnybe, amit nem kevés jóindulattal úgy is szoktunk megfogalmazni, hogy színház- és nem annyira táncközpontúak.

ízeltlábúak elvont agar ízületi kezelés

A megosztottság klasszikus és kortárs között — bár az ezredforduló tájékán kétségtelenül megfigyelhető volt némi közeledés — erősen él. Sőt: bizonyos kultúrpolitikai okok miatt támogatási rendszer, kultúrkormányzati preferenciák stb. És ami a legszomorúbb: már mindkét oldalon identitásképző alappá vált a másik oldal felfogásának és esztétikájának teljes vagy részleges megtagadása. Mindeközben — az egyik legjobb példa rá a Királyi Balett műsorpolitikája — a világban erősödik az együttműködés, a másfajta felfogás eredményeinek felhasználása, átértelmezése sajáttá.

Mert hiszen a kortárs táncban is az a szabály, hogy nincs szabály, bármi lehet jó, és bármi lehet pocsék fércmű.

Tájképek vasból

Velük szemben engem leginkább az érdekel, hogy a koreográfia a tánc- és mozgásközpontú sajátos, komplex színpadi nyelvén ízeltlábúak elvont egyszerre érzékien és intellektuálisan megjeleníteni a kafkai világot, sőt, tud-e az egyedi, artisztikus nyelvén pluszt hozzáadni az irodalmi szöveghez.

Azt gondolom általában: ha egy mű befogadásakor e téren kapok valami valóban értékelhetőt, már mélységesen nem érdekel, hogy az alkotók-előadók ezt nálam korszerűtlennek ítélt, avagy trendinek kikiáltott eszközökkel érik-e el. Az előadásról ban készült felvétel megtekintése közben az volt a benyomásom, hogy a Linbury Ízeltlábúak elvont Theatre a Királyi Balett stúdió-játszóhelye egyáltalán nem csekély számú, igényesnek tetsző közönségét sem az előadás korszerűségi mutatói érdekelték: mindvégig érződött a feszült figyelem, a végén pedig egyértelmű volt a hangos, elismerő ünneplés.

A Királyi Operaház is a járvány alatt zárva van, de az opera- és balett-előadásairól készült kitűnő minőségű felvételeit sorozatban egy-egy hónapra szabadon elérhetővé teszi a honlapján és a Facebook-oldalán.

A táncjáték hol lazán, szabadon kezeli, hol pedig szinte szóról szóra követi az irodalmi alapot. A három, mechanikusan önmagát ismétlő ügyes, teátrális képben Gregor, a családját, szüleit és húgát eltartó utazó ügynök reggelente óracsörgésre ébred, munkába indul, majd este megérkezik, együtt vacsorázik a családdal, utána gyorsan nyugovóra tér, hogy másnap kipihenten kezdhessen újra mindent.

ízeltlábúak elvont fokos vállízület

Néhány perc alatt fel ízeltlábúak elvont épül az a bizonyos kafkai világ. Aztán egy reggel Gregor arra ébred, hogy féreggé változott.

Fentiekből kitetszik, hogy a koreográfusok jó esetben az irodalmi alapot átgondoltan, a végcéljuknak megfelelően kezelik. Bármit átírhatnak a táncos megjelenítés érdekében ha hűek maradnak az eredeti műhöz és az adaptálás koncepciójáhozde kisebb-nagyobb részletekben szó szerint is ízületi kezelés peptiddel őket az irodalmi szöveg.

Az eredeti novellában Gregor húga, Grete szépen hegedül a báty tervezi is, hogy segíteni fogja a tanulmányait a konzervatóriumban.

ízeltlábúak elvont lézeres készülék artrózis kezelésére

Egyszerű, de jó döntést hozott ízeltlábúak elvont koreográfus, hogy a hegedűt balettra cserélte; a kamaszlány klasszikusbalett-gyakorlatokkal szórakoztatja otthon a családját, és később a három szakállas albérlőnek is bemutatja a tánctudását. Az albérlők is tánccal válaszolnak: tetszik nekik a kislány modern ízeltlábúak elvont, mégis inkább tradicionális jiddis táncra váltanak, melyet gondosan bevezetett, és a közös izomízületek kezelni csúcsra érlelt, kitűnő klezmermuzsika kísér zene: Frank Moon.

Ha mindehhez még megemlítjük, hogy a szörnyeteggé vált fiát szobájában félve meglátogató, és ott szinte rögtön elájuló anya a mindent elborító ragacsos mocsokban ájultan fetrengve, földön csúszós-mászós lírai kortárstánc-kettőst mutat be gyermekével, könnyen beláthatjuk: a The Metamorphosis mozgásnyelvében de színházszemléletében is nem az újforma-keresés vezérhajója akar lenni, hanem inkább ízeltlábúak elvont, értékőrző összegzés.

ízeltlábúak elvont ízületi és vénás fájdalmak

És mint ilyen, elmélyült, értelmes, érzéki munka. A táncjáték Kafka novelláját nem tudhatja, de nem is akarja felülmúlni. Befogadásához, értelmezéséhez többletet teremt, ezáltal több lesz puszta illusztrációnál.

Nyelven túli valóság – eltáncolva

A kafkai előzmény nélkül is érthető, élvezhető, teljes előadás volna, de kétségtelen, hogy Kafkával együtt sokkal többet mond. Főleg a ízeltlábúak elvont száz éve indult európai prózamegújulás óta amelyet leginkább Franz Kafka, James Ízeltlábúak elvont és Marcel Proust neve fémjelez sokasodnak azok a jelentős irodalmi alkotások, melyekben a konkrét nyelvi valóság mellett kiemelkedő szerepe van az ún.

Na, ez az, amit szóval megfogalmazni nem, de például eltáncolni nagyszerűen lehet. Koreográfia: Arthur Pita. Zene: Frank Moon.

Látvány: Simon Daw. Világítás: Guy Hoare.

Saját megfejtés ajánlása Ha szeretnéd, hogy egy általad ismert megfejtés, amit az oldal még nem tartalmaz, bekerüljön az adatbázisba, írd be a megfejtést és a meghatározást az alábbi mezőkbe, és nyomd meg a "Beküldés" gombot! Az adatok egy szerkesztői elbírálás után bekerülhetnek az adatbázisba, és megjelenhetnek az oldalon.

A felvétel ban a Linbury Studio Theatre-ben készült. Megtekinthető