Poszt-traumás ízületi gyulladás a karon. Tényeken Alapuló Orvostudomány Módszertani Ajánlások


poszt-traumás ízületi gyulladás a karon

Boross György Bár gyakran használjuk, mégsem árt szólni arról, hogy milyen borogatás, jegelés kell egy gyulladásra, csonttörésre, húzódásra vagy zúzódásra. A gyulladás — alakuljon ki bárhol —  legtöbb esetben hőmérséklet-emelkedéssel jár, így könnyen belátható, hogy a hűtés bármely módja hasznos lehet, ugyanis lelassítja a vérkeringést és a sejtek túlzott aktivitását.

poszt-traumás ízületi gyulladás a karon

A hideg vizet, havat és jeget már évszázadokkal ezelőtt is alkalmazták gyógyító célokra. Ízületi panaszokkal nem szabad sokáig meleg termálvízben ülni, mert belobbanhat a gyulladás — tehát a meleg hatás nem előnyös az ízületkre. Ilyenkor szoba-hőmérsékletű 20 Celsius-fok körülivízzel átitatott, majd kicsavart textíliát teszünk az érintett testrészre.

poszt-traumás ízületi gyulladás a karon

Hagyjuk szabadon, hogy a párolgás okozta hőveszteség is segítse a hűtést! Azonban túlságosan hosszú ideig vagy gyakran egymás után   ne alkalmazzuk ezt a módszert, ugyanis a bőr felázása káros következményekkel járhat. Jegeléshez legjobb a gyógyszertárban vagy gyógyászatisegédeszköz-boltban kapható jégzselé, mert kásaszerűen fagy meg, így jól rá lehet formázni a sérült, gyulladt tesztrészre.

poszt-traumás ízületi gyulladás a karon

A jégzselés hatáshoz közelebb áll a mirelit borsó. A jégakkut vagy fagyasztott dobozos vagy flakonos dolgokat azért nem igazán jó használni, mert leginkább egy ponton támaszkodik a bőrre poszt-traumás ízületi gyulladás a karon tehát nem fekszik fel jól a felületre, a gyulladás környékén kevésbé hűt.

Nagyon fontos, hogy a jeget, jégzselét mindig tekerjük valamilyen textíliába, ne közvetlenül rakjuk a bőrre, mert fagyásos sérülést okozhat.

Irodalom 1 Alapszabályok A betegnek már a kórkép korai szakaszában meg kell tanítani az önkezelést: az ízületi porcnak terhelésre van szüksége a megfelelő működéshez. A fájdalomra paracetamolt kell szedni. A gyulladáscsökkentő analgeticumokat NSAID takarékosan és kúraszerűen kell alkalmazni, hogy elkerüljük a mellékhatásokat.

A jegelést egy-egy alkalommal maximum 10 poszt-traumás ízületi gyulladás a karon alkalmazzuk, majd vegyük le 20 perce, és ezután kezdjük csak újra! Ezt nem ezzük  ciklusos hűtés-felengedésnek. Így érhető el a legjobb gyulladás- és fájdalomcsökkentő hatást.

A folyamatos jegelés bőrfagyáshoz vezethet; az erek kóros görcse révén fokozhatja a gyulladást. Bármelyik módszerről legyen is szó, hatásukra a szövetek és a sejtek hőmérséklete csökken, és — az idegek vezetőképességének köszönhetően — enyhül a fájdalomérzet. Sportsérülések — rándulások, zúzódások, húzódások — kapcsán a hideg gyors alkalmazásával elkerülhető a duzzanat kialakulása és ízületi folyadék felszaporodása is — ezzel együtt a fájdalmas mozgásbeszűkülés.

poszt-traumás ízületi gyulladás a karon

P ersze nem csak sportoláskor történhet ilyen baleset. A lényeg  ilyenkor mindig az, hogy a borogatást, jegelést mielőbb fel kell helyezni, hogy az akut gyulladás, sérülés területéről elvezessük a hőt; csak addig hagyjuk fent, míg át nem veszi a test hőmérsékletét, távolítsuk el, illetve cseréljük!

poszt-traumás ízületi gyulladás a karon

És végül még egy fontos gondolat: gyulladásra, sérülésre a kis ujjak ízületei fájnak borogatást soha ne tegyünk! Ezek is érdekelhetik.